Niets is wat het lijkt bij lowcost airlines
Bij veel buitenlandse studiereizen wordt er met lowcost airlines gereisd. Vaak denkt men dan dat de hele groep voor € 40 per persoon naar Madrid kan door b.v. een veelbelovende advertentie. Dan voel ik hem al aankomen: “Onze groep bestaat uit 50 personen. Dan krijgen we zeker groepskorting?!” Helaas…..mijn antwoord dat het alleen maar duurder wordt wekt verbazing. Ik zie de klant dan al denken: “Probeert hij mij te besodemieteren?”
De praktijk leert dat het tarief makkelijk 2 x zo hoog wordt bij groepen. Zo is die € 40 voor een enkele reis, komen er boekingskosten bij, (optionele) bagagekosten enz. Airlines communiceren de bijkomende kosten niet in de advertentie.
Daarbij komt: Hoe groter de groep, hoe duurder het tarief (yieldmanagement). Kwantumkorting werkt bij een maakproduct als printerpapier omdat productiekosten dalen zodra er meer papier wordt gemaakt. Vliegen is echter een dienst. Vaste lasten als brandstof, landingsrechten en personeelskosten dalen niet bij de verkoop van meer vliegtickets en vluchten dienen dan ook altijd een bepaald minimum bedrag op te brengen om rendabel te blijven.
Een recent voorbeeld uit de praktijk: 60 personen naar Berlijn van 19 tot 22 oktober. Op de website van de lowcost airline kost het € 76,48 per persoon (exclusief bijkomende kosten). 60 personen kun je niet online boeken, dus een groepstarief opgevraagd bij de groepsafdeling. Resultaat: € 103.25 per persoon. Dus al een prijsstijging van 35% t.o.v. wat op de website staat exclusief bijkomende kosten!
Gokken
Terug naar die studiereis naar Madrid voor 50 personen. Ik kan mijn contactpersoon gewoonweg geen exacte prijsopgave geven voor de vluchten. Waarom? Je kunt maar 25 personen tegelijk inboeken. En dus moet ik het opvragen bij de groepsafdeling (als die al bestaat). Het is dus een grote gok. Voor de eerste 25 personen kan online een tarief worden opgevraagd. Maar voor de andere 25 personen niet. Pas nadat de eerste 25 zijn ingeboekt kan ik opnieuw inboeken. Het kan zo maar veel duurder uitpakken. Het budget voor menig studiereis is al krap en je moet gissen naar de kosten voor de laatste 25 personen. De directie ziet je aankomen. En om het nog erger te maken: Misschien zit de vlucht wel vol na het inboeken van de eerste 25 personen.
En dan hebben we het nog niet gehad over de gehanteerde voorwaarden. Kort door de bocht gezegd zijn die als volgt: Boeken mag, betalen moet, opties niet toegestaan en wijzigen is niet mogelijk. De dagelijkse onderwijspraktijk leert dat de betaling eerst ter accordering naar de financieel directeur moet en de namen van de studenten er nog niet zijn. En eigenlijk wil men eerst een optie omdat het definitieve aantal deelnemers nog niet vaststaat. De voorwaarden staan dus haaks op de wensen van onderwijsinstellingen.
Het kan wel
Het is dan ook een uitdaging om te zoeken naar het juiste tarief en werkbare voorwaarden waarmee u uit de voeten kunt. En dat is gelukkig wel mogelijk. Want iedere lowcost airline heeft weer andere voorwaarden m.b.t. betalen en het doorgeven van namen, en zelfs andere ideeën over klantvriendelijkheid.
Ik geef toe: Bovenstaand verhaal is een beetje kort door de bocht, maar in grote lijnen werkt het wel zo. Terugkomend op de vraag of lowcost airlines ook lowcost zijn voor groepen: Het antwoord heeft u hierboven gelezen. Boekt u op tijd met een relatief kleine groep die direct online ingeboekt kan worden en u neemt geen ruimbagage mee en u accepteert de strenge voorwaarden, dan leert mijn ervaring dat lowcost airlines ook lowcost kunnen zijn voor groepen.
Volgende blog: februari 2018