Hoe heet u eigenlijk? Wat is uw naam?
Bovenstaande titel is natuurlijk vreemd: Hoe heet u eigenlijk? Maar het komt vaak voor dat men zijn eigen naam niet kent. Tenminste, de officiële naam zoals die in het paspoort staat.
Een foutief ingevoerde naam in een reservering, vooral bij vliegtickets, kost handenvol geld, irritatie, onbegrip en veel verloren tijd en energie bij alle betrokkenen. Niemand wordt er blij van als blijkt dat een naamswijziging bij een lowcost airline duurder is dan het originele ticket zelf!
Voorbeelden van valkuilen bij het opgeven van een naam
Henk v.d. Wal: Wat vullen we in? Van der? Van den? Van de?
Sascha Brinkers: Welk geslacht vullen we in? Betreft deze Sascha een man of een vrouw?
Hennie Jansen: Deze persoon kan zo maar als Henriette Pieters in het paspoort staan. Bij de collega’s staat ze bekend onder haar roepnaam Hennie en haar getrouwde naam Jansen. Niemand weet dat in het paspoort Henriette Pieters staat.
Robert Meij: Dat ben ikzelf. Mijn voornamen in mijn paspoort zijn Louis Berend Robert. Wat is mijn eerste voornaam? Juist: Louis! En niet Robert. En dus sta ik in vliegtickets vermeld als Meij/Louis. En niet met Meij/Robert zoals iedereen mij kent, inderdaad……..Hoe heet u eigenlijk?
Dit wetende, waarom gaat het dan toch vaak fout? En wat veel belangrijker is: Wat doen wij als reisorganisator daaraan?
Puur uit onwetendheid of vanwege werkdruk, ja soms zelfs nonchalance worden zelf aangemaakte deelnemerslijsten geleverd. Deelnemerslijsten die niet altijd compleet zijn waardoor we vaak niet weten of iemand een jongen of meisje is. Of waarbij niet duidelijk is wat v.d. moet betekenen (zie vorige alinea).
Wij als reisorganisator proberen onze klanten te helpen door invulsjablonen te verstrekken met instructies over hoe de namen aan te leveren én met voorbeelden van veelgemaakte fouten. Het zijn duidelijke sjablonen. En ja, het kost enige tijd om ze in te vullen. Maar de tijdwinst is enorm. Zo’n invulsjabloon gaat namelijk verder dan naam en geslacht. Ook geboortedata, diëten, allergieën enz zijn opgenomen in het sjabloon. Alle informatie van de reizigers in 1 document: Al met al is een goede basisadministratie m.b.t. de namen is het halve werk!
En de hamvraag is natuurlijk: Waarom hameren wij op accuraat ingevulde deelnemerslijsten?
Welnu, iedere vervoerder en iedere accommodatieverschaffer heeft de plicht te weten wie men aan boord/in huis heeft. O.a. in het kader van veiligheid. Busmaatschappijen zijn b.v. verplicht om een passagierslijst te hebben. En last but not least: Wij als reisorganisator willen een goed product leveren. En daar hoort een accurate passagiersadministratie bij zodat er geen verwarring ontstaat bij douane, controles, inchecken enz.
NB: Indien de in dit artikel genoemde namen daadwerkelijke personen zijn, dan is dit louter toeval (behalve dan m.b.t. mijn eigen naam).
fotobron: www.freeimages.com